Get paid to share your links!
Pesawat Singapore Airlines Nyaris Terhempas Di HK ~ iDeas come before Learnt

Sandakan Advertising Low Cost

On 10:26:00 pm by Unknown in    No comments

SINGAPURA – Pihak pengurusan Singapore Airlines (SIA) sedang menyiasat bagaimana sebuah pesawatnya, jenis Airbus A330-300 hilang bekalan kuasa untuk sementara waktu di kedua-dua enjin ketika dalam penerbangan.

Menurut stesen milik pemerintah Singapura, Channel NewsAsia, kejadian luar biasa tersebut melibatkan penerbangan SQ836 yang sedang dalam perjalanan dari Changi, Singapura menuju ke Shanghai, China pada 23 Mei lalu.

Memetik dari laman web penjejak pesawat Flightradar 24, ia menyatakan bahawa kapal terbang SIA itu dikesan mengalami masalah teknikal ketika berada pada ketinggian 39,000 kaki (kira-kira 11,887 meter) dari paras laut.

Insiden tersebut berlaku di selatan Hong Kong dan menyebabkan pesawat turun 13,000 kaki (kira-kira 3,962 meter), sebelum kru SQ836 dapat menghidupkan semula dua enjin yang mati secara tiba-tiba itu.


Pesawat SIA berkenaan akhirnya dilaporkan berjaya mendarat dengan selamat di Lapangan Terbang Antarabangsa Pudong, 30 kilometer ke timur pusat bandar raya Shanghai, kira-kira sejam setengah kemudian. Kesemua 182 penumpang dan 12 kru berada di dalam kapal terbang itu serta tiada kecederaan semasa insiden berlaku yang nyaris mengakibatkan pesawat terhempas di perairan delta Sungai Pearl dekat Hong Kong. Menurut Aviation Herald, agensi antarabangsa pemantau nahas pesawat di seluruh dunia, pihak SIA mengesahkan bahawa pesawat SQ836 itu tiba-tiba kehilangan kuasa elektrik selepas mengharungi cuaca buruk. SIA yang dimiliki Temasek Holdings, sayap pelaburan pemerintah Singapura; pernah mengalami nahas udara pada 31 Oktober 2000 sejurus berlepas di Taiwan yang mengakibatkan 83 maut dan 71 cedera.

Sumber: http://www.sayangsabah.com/pesawat-singapore-airlines-nyaris-terhempas-di-hk/

0 comments:

Post a Comment